مصرف بیش از حد قرص آهن در دوران بارداری و خطر ابتلا به دیابت

11 نوامبر 2016- آهن یکی از اصلی‌ترین اجزا ویتامین‌های دوران بارداری است، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که غلظت بالای آهن در بدن زنان باردار می تواند با خطر ابتلا به دیابت  بارداری مرتبط باشد.

 مراقبت و نظارت بر مقدار آهن در زنان باردار که توصیه‌های معمول سازمان بهداشت جهانی را برای مصرف آهن دنبال می کنند، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد.

 آهن یک شمشیر دو لب تیز است اگر به مقدار کافی جذب نشود ما به کم خونی مبتلا می‌شویم و اگر مقادیر بیش از حدی از آن مصرف و جذب شود ما در معرض خطر طیفی از بیماریهای مختلف قرار می‌گیریم.

زنانی که با کمبود آهن مواجه هستند باید قرص آهن مصرف کنند اما برای زنان بارداری که به کم خونی مبتلا نیستند مصرف قرص آهن در طول بارداری می‌تواند مضر باشد.

 تحقیقات قبلی نشان داده است که بالا بودن مقدار آهن  بیش از مقدار طبیعی، خطر تولد نوزادان کم وزن، تولد زودرس و افزایش فشارخون مادر را به همراه دارد.

 همچنین تحقیقات نشان می‌دهد بالا بودن مقدار آهن با مستعد شدن فرد به ابتلا به سرطان کولورکتال، بیماری قلبی، اختلالات عصبی و برخی بیماریهای التهابی ارتباط دارد.

بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله‌ی Diabetologiaمنتشر شده است، آهن اضافه همچنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری(GDM) درهفته‌های خاصی از بارداری را افزایش دهد.

بدن به طور چشمگیری جذب آهن را بطور طبیعی در طول سه ماهه‌ی اول بارداری کاهش می‌دهد، با این حال در ماههای بعدی، این توانایی تا حدی کاهش می یابد و می‌تواند توسط مصرف بیش از حد مکمل‌های آهن بدتر شود.

 محققان انستیتوی ملی بهداشت در  Bethesdaبه بررسی غلظت دو بیومارکر آهن یعنی hepcidinو ferritinدر طول بارداری پرداختند و خطر ابتلا به GDMمرتبط با این دو بیومارکر را در زمانهای مختلف بارداری بررسی کردند.

آنها دریافتند که مقدار هپسیدین در طول بخشی از سه ماهه‌ی دوم بارداری (هفته‌ی 15 تا 26) با خطر ابتلا به GDMارتباط مثبت دارد و غلظت این ماده در میان زنانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند 16 درصد بالاتر است.

 خطر ابتلا به GDMدر زنانی که غلظت این دو بیومارکر در آنها در زمان بارداری بالاتر است، دو برابر بیش از زنانی است که غلظت این بیومارکرهای آهن در آنها بالاتر نمی‌باشد. این مطالعه نشان داد که یک ارتباط غیرخطی بین میزان بالاتری از ذخیره‌ی آهن در بدن مادر و ابتلا به دیابت بارداری وجود دارد، بنابراین مصرف ساپلیمنت‌ آهن می‌تواند به ابتلا به دیابت بارداری کمک کند، اما علت ابتلا به دیابت بارداری نمی باشد. براساس این نتایج، مصرف ساپلیمنت‌های آهن تنها برای زنانی که بطور قطعی کمبود آهن یا کم خونی در آنها تشخیص داده شده است، توصیه می‌شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/iron-overload-during-pregnancy-may-be-linked-to-higher-risk-of-developing-diabetes-94333639.htmlنهآنه